Vliv stravy na vlasy

MUDr. Stephanie Alexandra Ihrisky

Pro celkový stav vlasů je kromě genetiky a celkového zdravotního stavu důležité složení stravy. Při vyšetřování příčin padání vlasů se zaměřujeme hlavně na jídelníček. Nedostatečná a nevyvážená strava způsobuje výpadek vlasů, ale podílí se i na jejich zhoršené kvalitě.

Krevní řečiště dodává k vlasovým kořínkům výživu v podobě aminokyselin, stopových prvků a vitamínů. Pokud dojde k zastavení nebo snížení přívodu těchto látek, vlasový kořínek zastaví svoji činnost a životnost vlasu se zkracuje. Důsledkem je padání vlasů. Jako zvýšená ztráta vlasů se označuje vypadávání 100 a více vlasů denně. V reklamě se často setkáme s přípravky na vlasy, které obsahují vitaminy a jiné živiny pro výživu vlasů. Je potřeba si uvědomit, že vlas sám o sobě je neživá tkáň, a šampon nebo balzám, který působí ve kštici pár minut, mu chybějící výživu účinně dodat nemůže. Metabolicky aktivní část vlasového váčku je umístěna ve škáře, která je vyživována látkami z krve. Pro výživu vlasů jsou tedy klíčové živiny přijímané přirozeně stravou nebo jejich ekvivalent v podobě potravinového doplňku.

Vlasy se skládají z velké části z keratinu. Tato substance je bílkovina obsahující velké množství aminokyselin, které obsahují síru. Tyto aminokyseliny poskytují vlasům mechanické vlastnosti jako je odolnost, pružnost a elasticita. Dostatek aminokyselin obsahujících síru jako je methionin nebo cystein je důležitý pro vitalitu vlasů. Pro kvalitní vlasy je tedy esenciální strava bohatá na bílkoviny. Biologicky důležité jsou jak rostlinné bílkoviny (brambory, obilí, sója), tak i zvířecí (maso, vejce, sýry).

Kromě keratinu jsou pro zdravé vlasy potřeba ještě další látky. Mezi nimi vitamíny skupiny B, především vitamin B3 (niacin) a vitamin B5 (kyselina pantotenová). Poskytují pružnost, pevnost a lesk vlasu a pomáhají chránit před šedivěním. Dále vitamin B6 (pyridoxin) zlepšuje lupovitost a nachází se v obilí, vaječném žloutku a játrech. Vitamin B12 (cyanokobalamin) chrání proti vypadávání vlasů a je obsažen v rybách, vejcích, kuřecím mase a mléku. Vitamin H (biotin) podporuje odolnost a sílu vlasu. Biotin udržuje kůži kštice hebkou a brání zánětu. Je obsažen v mase, žloutku, mléku, celozrnných výrobcích a v ořechách.

Nepostradatelné pro tvorbu vlasů jsou i stopové prvky. „Multitalent“ zinek aktivuje enzymy buněčného metabolismu, z čehož profituje kůže i nehty. Tato látka podporuje růst vlasů, chrání vlasové kořínky před zánětem a pečuje o zdravou kštici. Je obsažena v čerstvých ústřicích, v mase, ve vejcích a v sýru. Vyšší přísun zinku může zpomalit výpadek vlasů. Měď reguluje metabolické procesy v buňkách růstové zóny kořínku a tím zlepšuje vlasovou strukturu. Nedostatek mědi může být příčinou tenkých a lomivých vlasů. Celozrnné výrobky, luštěniny, ořechy, sušené ovoce a droždí jsou potravinami bohatými na měď.

Železo je důležitý faktor pro zdravý růst vlasových váčků. Železo představuje součást hemoglobinu a zodpovídá za transport kyslíku v krvi. Vlasy jsou velmi citlivé i na malé odchylky v hladině železa v krvi. Ohroženy jsou především ženy se silnou menstruací nebo vegetariáni, kteří si nevhodně skládají jídelníček a trpí chudokrevností. I sebemenší odchylka v hladině stopových prvků se může jako první projevit právě ve vlasech.

Volně prodejný lék pro zlepšení kvality vlasů by měl mít komplexní složení zaměřené na aminokyseliny s obsahem síry, stopové prvky jako měď, zinek a železo, ale i vitamíny ze skupiny B. Tyto parametry splňují např. tablety Revalid se specifickým složením.